A széles gumik divatja már tart egy ideje az országúti kerékpárokon, a GCN letesztelte, hogy vajon jogos-e a kerékpárgyártók elfordulása a keskeny felniktől?
Fiatalkoromban óriási ugrás volt a Csepelről átülni egy akkor mesésnek tűnő Peugeotra (ami egyébként egy acélvázas, alapfelszereltségű kerékpár volt), amin 23-as gumik voltak. Mennyivel gyorsabb volt, hasított a Csepel után. Évtizedeket mentem ilyen gumikkal, 10 évvel ezelőtt még 19-es szingót is használtam az időfutambringán, 10 báros nyomással, a sebesség érdekében.
Az elmúlt években viszont szinte nem is lehet már ilyen bringákat kapni, 26-28-30-as gumik vannak az országútikon, a túrásabb-gravelosabb bringákon akár 45-ös is… És ami meglepő egy hozzám hasonló dinoszaurusznak – a szélesebb gumik, kisebb nyomáson mint a mivel korábban mentünk – gyorsabbak. Különösen az érdesebb aszfalton, egyszerűen kisebb a gördülési ellenállás.
Az igazság az, hogy a 19-21 mm széles, 10 báron üzemelő szingók ugyanis még mindig gyorsabbak – egy tükörfényesre csiszolt fapályán. A valós útviszonyok között azonban az a rázás, amit a nyeregben érzünk, lassítja a kerékpárt. Sőt, a szélesebb, és magasabb felnikkel még áramvonalasabb is a széles gumi. Ki gondolta volna ezt 20-30 éve, amikor örömmel ültünk át 32mm széles Csepelekről, Favoritokról a modern, 23 mm-es országútikra?
Jelenleg egy vegyes országútim van, ami télen CX/gravelként, nyáron időfutam bringaként üzemel, és 28-as Contisport gumikkal használom. Sokáig gondolkodtam, hogy legalább előre 25-ös gumi kerüljön, de a lenti teszt alapján is úgy néz ki, a következő szett gumi inkább szélesebb lesz, mint keskenyebb…